Ga naar de bovenkant van de pagina

Top 10 gemaakte fouten in sporten en afvallen (2)

Geschreven door Angel op 11 05 2015. Aantal keer gelezen: 618. Permalink

Categorieën: Sport en Fitness, Fitness.

In mijn vorige artikel heb ik al het een en ander op een rijtje gezet wat betreft de top 10 gemaakte fouten bij het sporten. Maar ook bij het afvallen liggen er welbekende fouten op de loer. Graag deel ik ook deze met jullie. En kunnen we een goede start maken in het sporten en afvallen.

Top 10 gemaakte fouten in afvallen...

  • Het volgen van een crashdieet. Het is heel aantrekkelijk, aangezien je snel veel kilo’s kunt verliezen. Maar pas op. Omdat je te weinig energie uit je voeding haalt, gaat je lichaam ook minder snel verbranden van de energie die het binnenkrijgt. En hierdoor wordt je stofwisseling langzamer. Eenmaal het crashdieet afgerond en overgestapt op een normaal eetpatroon vliegen de kilo’s er weer aan. Je lichaam kan de energie niet zo snel meer bijbenen.
  • Ontbijt overslaan. Ontbijten is belangrijk om een goede start van de dag te maken. Wanneer je dit overslaat heb je grote kans dat je de rest van de dag trek blijf hebben, waardoor je eerder geneigd bent om te snacken, of te veel gaat eten tijdens de lunch.
  • Geen tussendoortjes meer eten. Dit kan je doen om calorieën te besparen. Maar af een toe een gezond tussendoortje is helemaal niet erg. De erge trek verdwijnt en je krijgt weer een beetje energie.
  • Te veel magere producten met weinig vet eten. Dit kan je het idee geven ergens meer van te kunnen eten. Alleen maar omdat het weinig vet bevat. Maar minder vet betekent niet minder calorieën. Blijf ook op de verpakking kijken.
  • Calorieën van het drinken niet meetellen. Denk erom dat drinken ook de nodige calorieën kan bevatten. Een glas sinaasappelsap (250 ml) bevat al snel 103 calorieën, een glas rode wijn 83 calorieën, en een glas dubbel-friss 67,5 calorieën.
  • Niet voldoende water drinken. Oké, water bevat geen calorieën. Daarnaast zorgt water dat afvalstoffen worden afgevoerd, je neemt het voedsel makkelijker tot je en het wordt hierdoor sneller omgezet in energie. Dus drink wel voldoende water!
  • Te hoge doelen stellen voor jezelf. Stel geen onmogelijk doelen, zoals 4 kilo in een week afvallen of zo. Je zult al snel de handdoek in de ring gooien, omdat het onhaalbaar is en het je snel demotiveert. Stel goed haalbare en ook gezonde doelen.
  • Niet regelmatig sporten. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om alleen af te vallen door het dieet dat je volgt. Maar wanneer je dit combineert met bewegen kun je meer eten en toch gewicht verliezen. Daarnaast is sporten in alle opzichten goed voor je gezondheid en ga je strakker maar ook beter in je vel zitten omdat je tijdens het sporten het stofje Endorfine aanmaakt. Het welbekende gelukshormoon.
  • Iedere dag op de weegschaal staan. Je gewicht schommelt van dag tot dag. Wanneer je iedere dag op de weegschaal gaat staan heb je grote kans dat dit tot frustraties leidt. Kies een vast moment in de week om te wegen. Dit geeft een veel beter beeld.
  • Niet alle extra hapjes meetellen. Let erop alle kleine hapjes mee te tellen. Ook al lijkt het misschien niet veel. Een gebakje op een verjaardag, het laatste chocolaatje omdat het zonde is om weg te gooien of die paar bitterballetjes bij de borrel op je werk. Wanneer je alles bij elkaar optelt zou je nog eens kunnen schrikken hoeveel (ongezonde) calorieën je binnen krijgt. Opletten dus.

Ik wens jullie heel veel succes! Met de juiste kennis en een gezonde dosis doorzettingsvermogen kan je een heel eind komen. Zet ‘em op!


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Top 10 gemaakte fouten in sporten en afvallen (1)

Geschreven door Angel op 11 05 2015. Aantal keer gelezen: 597.

De zomer staat weer voor de deur. Na een aantal heerlijke dagen, en met nog een aantal zonnige dagen in het vooruitzicht, gaat het tot iedereen doordringen. Het lijkt nu echt door te zetten. De lente- en zomerkleding kan uit de kast, de benen moeten weer bruin en ons lichaam weer bikini-proof...



Lees meer...

Top van de dag:

Het maken van… 2 uur geleden
Zoekterm: zelf doorloper…

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring