Ga naar de bovenkant van de pagina

Top 10 gemaakte fouten in sporten en afvallen (1)

Geschreven door Angel op 11 05 2015. Aantal keer gelezen: 630. Permalink

Categorieën: Sport en Fitness, Fitness.

De zomer staat weer voor de deur. Na een aantal heerlijke dagen, en met nog een aantal zonnige dagen in het vooruitzicht, gaat het tot iedereen doordringen. Het lijkt nu echt door te zetten. De lente- en zomerkleding kan uit de kast, de benen moeten weer bruin en ons lichaam weer bikini-proof. Maar ja, zoals velen met mij waarschijnlijk in de winter niet echt aan een bikini-proof lichaam hebben gewerkt, moet er nu wel wat gedaan worden. Veel mensen gaan ook rond deze tijd van het jaar sporten en afvallen.

Maar pas op...

Als ook jij weer aan de slag gaat, wil ik graag de grootste fouten met jullie delen. Ook ik ben er een ster in het gevoel te hebben ontzettend goed bezig te zijn, maar ondertussen op veel fronten de plank mis te slaan.

Top 10 gemaakte fouten in sporten

  • Starten zonder plan. Denk van tevoren na wat je wilt bereiken. Wil je een betere conditie? Wil je spiermassa kweken? Zoek de juiste oefeningen die aansluiten bij je doelen.
  • Warming up overslaan. Een warming up kan nutteloos lijken. Maar wist je dat een warming up de doorbloeding op gang brengt en dat de kans op blessures velen malen minder is? Fiets even 10 minuten of ren op de loopband.
  • Telkens dezelfde routine uitvoeren. Wanneer je alleen maar dezelfde oefeningen doet zal je op den duur eigenlijk niet veel vooruitgang boeken. Probeer de lat steeds hoger te leggen en scherp je oefeningen aan. En zorg bovendien voor variatie. Zo daag je jezelf en je lichaam uit, zo houd je het interessant en zal je resultaat zien.
  • Niet of nauwelijks drinken. Ook dit kan niet belangrijk lijken. Maar wanneer je aan het sporten bent, verlies je vocht. Iets wat absoluut aangevuld moet blijven. Ander kan duizeligheid en concentratieverlies je zomaar overvallen. Houd altijd een flesje drinken bij de hand.
  • Lange workouts uitvoeren. Misschien ook wel fijn om te weten dat dit niet waar is. In het sporten geldt de kwaliteit en niet de kwantiteit. Drie kwartier tot een uur krachtig en intensief bezig zijn levert het beste resultaat.
  • Alleen maar cardio trainen. Natuurlijk is het niet slecht voor je. Maar wist je dat vetverbranding met krachttraining na je sportsessie nog een tijdje doorgaat? Combineer dus je cardio met krachttraining.
  • Alleen maar machines gebruiken. Maak eens meer gebruik van losse gewichten. Hoe mooi die fitnessapparaten er allemaal ook uit zien. Hierdoor moeten je spieren zich veel meer inspannen. Je traint niet alleen kracht, maar ook je concentratie en conditie zullen hier van profiteren.
  • Cooling-down overslaan. Je lichaam heeft hard moeten werken. Geef het de kans om op adem te komen. Het hoeft maar 5 minuutjes te duren. Loop rustig uit of doe wat stretchoefeningen.
  • Overmatig eten na een sportsessie. Na een sportsessie kan je best behoorlijk trek hebben. Maar het is zonde om alle verbrande calorieën er weer aan te eten. Kies bij voorkeur voor iets vezelrijks en gezonds. Dit vult en houdt je ook nog eens op gewicht.
  • Met drie keer per week bewegen ben ik topfit. Wil je echt vooruitgang boeken. Neem dan geen genoegen met drie keer per week een halfuurtje of zo. Stel een uitdagend sportplan op en ga hier zo’n vier a vijf keer per week mee aan de slag.

Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Top 10 gemaakte fouten in sporten en afvallen (2)

Geschreven door Angel op 11 05 2015. Aantal keer gelezen: 651.

In mijn vorige artikel heb ik al het een en ander op een rijtje gezet wat betreft de top 10 gemaakte fouten bij het sporten. Maar ook bij het afvallen liggen er welbekende fouten op de loer. Graag deel ik ook deze met jullie. En kunnen we een goede start maken in het sporten en afvallen.



Lees meer...

Top van de dag:

Febreze… 5 uur geleden
Zoekterm: febreze kopen

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring