Ga naar de bovenkant van de pagina

Hoe gezond is ontbijten met havermout?

Geschreven door Gladys1980 op 29 04 2016. Aantal keer gelezen: 676. Permalink

Categorieën: Gezondheid en Welzijn, Dieet en Voeding.

Havermout was de afgelopen jaren helemaal niet meer zo populair als ontbijt. Het was meer iets voor oude mensen, je moest het eerst koken in water of melk, niks voor trendy snelle werknemers die op tijd op hun werk moeten zijn…

Wat is havermout?

Havermout wordt gemaakt van haverkorrels. Deze haverkorrels worden verhit, geplet of gebroken, waardoor ze te verwerken zijn als voedsel. Havermout wordt meestal gegeten door het te mixen met water of melk. Veel mensen kennen de bekende havermoutpap die al sinds jaar en dag wordt gegeten als ontbijt.

Waarom is havermout gezond?

Havermout staat bekend als heel gezond, maar wat is er nu zo gezond aan?

  • Havermout is gemaakt van haverkorrels. Granen leveren het lichaam de belangrijke vitaminen B.
  • Havermout voorkomt een hongergevoel, omdat het zo vezelrijk is. Na het eten van een kom havermout ben je langer verzadigd.
  • Havermout is goed voor de lijn, door langere verzadiging heb je minder snel trek in een volgende maaltijd of tussendoortjes.
  • Havermout kan zorgen voor verlaging van het cholesterol.

Welke soorten havermout zijn er?

Het leuke is dat havermout steeds populairder wordt als ontbijt. Daardoor gaan fabrikanten ook steeds meer producten met havermout ontwikkelen. Er zijn inmiddels diverse soorten havermout als ontbijt op de markt:

  • Traditionele havermout, deze moet je 15 minuten koken in water of melk.
  • Instant havermout, deze moet je 5 minuten koken in water of melk
  • Quaker heeft inmiddels ook supersnelle havermout, deze kan in koude melk in de magnetron voor 3 minuten worden verwarmd. Ze hebben zelfs meerdere varianten, bijvoorbeeld in de smaken kaneel en golden syrup.
  • Havermoutpappen: diverse merken verkopen kant en klare havermoutpap die je koud kunt eten. Heerlijk met wat honing en fruit. Een super gezond ontbijt om de dag mee te beginnen.
  • Havermout is ook verwerkt in diverse soorten granola of muesli’s. Ook deze kun je heerlijk als ontbijt met yoghurt of koude melk eten.

Mijn ervaring met havermout als ontbijt

Voorheen ontbeet ik nooit, maar ik kreeg het advies van een diëtiste om dit toch te doen en dan wel met havermout. Ze legde me uit dat havermout erg veel vezels bevat en daardoor zorgt voor een langere verzadiging.

En dat merk ik. Ik maak iedere ochtend een kom havermout met 200 ml halfvolle melk. Ik gebruik de snelle instant havermout van Quaker, deze is in 3 minuten klaar in de magnetron. Het enige wat ik nog toevoeg is een beetje zoetstof.

Met dit ontbijt kom ik de ochtend verzadigd door tot aan de lunch. Halverwege de ochtend nog een appeltje levert me voldoende energie. Soms eet ik ook de koude kant en klaar havermoutpap, maar ik vind toch dat de warme instant havermoutpap me het langst verzadiging geeft.

Met wat andere aanpassingen in mijn dieet, o.a. ook door bij de lunch vezelrijker te eten ben ik in een paar maanden tijd 10 kilo kwijtgeraakt.

Ontbijten met havermout? Die houd ik er in ieder geval in!


Ervaringsverhalen bij dit artikel:

Er zijn nog geen ervaringsverhalen bij dit artikel geschreven.

Top van de dag:

Febreze… 16 uur geleden
Zoekterm: febreze kopen

Grabbits! maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak voor de bezoekers van haar website te vergroten, advertenties te beheren en haar website te analyseren. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van Grabbits! geef je toestemming voor het gebruik van cookies.

akkoordcookie verklaring